A kenőanyag nélkülözhetetlen a motor megfelelő működéséhez.
Az olaj a motor éltető eleme, amely nélkül a jármű kifogástalan működése elképzelhetetlen.
A kenőanyagok piacán számtalan márka forgalmazza termékeit, melyek közül választanunk kell és valljuk be a döntéshozatal nem olyan egyszerű.
Íme néhány fontos kérdésre a válasz, amely támpontot nyújthat a megfelelő kenőanyag kiválasztásához:
Milyen alapvető funkciókat kell ellátnia a kenőanyagnak?
- Különböző terhelési, hőmérsékleti és sebességértékek mellet is megfelelően biztosítania kell a mozgó felületek elválasztását.
- Hűtőfolyadékként szolgálnak, nagyon fontos, hogy eltávolítsák a súrlódás során keletkező, vagy külső forrásból származó hőt.
- Óvják meg a felületeket az égés során keletkező agresszív termékekkel szemben.
Mit jelent a “viszkozitás”?
Ha egy mondattal szeretnénk megfogalmazni, viszkozitás alatt a folyadékok áramlással szembeni belső ellenálló képességét értjük. A lényeg, hogy bármilyen hőmérsékleti és terhelési körülmények között is, a hatékony kenőhatás eléréséhez, egy vékony olajrétegnek kell kialakulnia a mechanikus alkatrészek között. Az olajnak hideg állapotban is folyékonynak kell lennie, hogy azonnal eljusson a kenést igénylő alkatrészekhez, ugyanakkor forró állapotban is viszkózusnak kell lennie, hogy megmaradjon a megfelelő kenés. A túlságosan sűrű olaj a viszkózus súrlódáson keresztül veszteséget idéz elő és fokozza az üzemanyag-fogyasztást, mivel a motor indításakor az olajszivattyúnak nagyobb erőt kell kifejtenie.
Mit jelentenek a csomagoláson a SAE XW-Y betűk?
A napjainkban gyártott motorolajok többfokozatúak, ami azt jelenti, hogy széles hőmérsékleti tartományban használhatóak, a különböző adalékanyagoknak köszönhetően. A SAE (Autógyártók Szövetsége) által meghatározott nemzetközi táblázat a kenőanyagokat a következő két környezetben mért viszkozitási adatok alapján kategorizálja: 100oC-on és alacsony hőmérsékleten (a téli besorolástól függően -35oC és -10oC között) mért eredmények alapján.
A gyártók a csomagoláson a SAE XW-Y betűkkel jelzik, hogy az adott motorolaj melyik osztályba tartozik. A SAE “W” (a W jelentése winter, azaz téli) viszkozitási értékei 0W-től 25W-ig terjednek és az alacsony hőmérsékleten mért viszkozitási értéket jelentik. Tehát az elért besorolás az a legalacsonyabb hőmérsékleti értéket jelzi, amelyen a motor még beindítható, illetve az olaj a motorban szivattyúzható. A másik érték a 100oC-on érvényesülő viszkozitást jelzi egy 20-tól 60-ig terjedő SAE skálán.
Mire utal az API és az ACEA jelzés?
Az API az American Petroleum Institue (Amerikai Ásványolaj Intézet) rövidítése. Az intézet a motorolajokat kétbetűs kódok alapján sorolja kategóriákba.
Az első betű az olaj rendeltetésének megfelelő motortípusra utal: az “S” benzinüzemű motort, a “C” pedig dízelüzemű motort jelöl.
A második betű a teljesítményszintet jelzi. Minél hátrébb szerepel a besorolást jelző betű a betűrendben, annál magasabb és fejlettebb az olaj teljesítményszintje. A motorolaj újabb verziójának megjelenésekor minden esetben új betűkkel látják el az olajat. A benzinüzemű motorok legutóbbi besorolása API SN, a dízelmotoroké pedig API CI-4 (a 4-es szám négyütemű dízelmotorra utal).
Az ACEA az European Automobile Manufacturer’s Association, az Európai Autógyártók Szövetségének rövidítése. A szövetség 4 különböző kategóriát határoz meg a motorok típusának, illetve rendeltetési céljának megfelelően. A besorolási kód egy motor típusát jelző betűből, valamint egy olyan számból áll, amely az adott kategórián belüli használatra és alkalmazási területre utal.
ACEA kategóriák:
- “A” kategória: benzinüzemű motorok.
- “B” kategória: dízel üzemű motorok.
- “C” kategória: katalizátoros motorok.
- “E”kategória: nagy igénybevételnek kitett haszongépjármű motorok.
További információkért keresd munkatársainkat!