A fagyálló hűtőfolyadékról egy pár gondolat …..

A felhasználók egy régi rossz beidegződés alapján általában egy követelményt támasztanak a fagyállóval szemben, mégpedig „olcsó legyen”. Ha a motorok igényét is mellé tesszük az általános vevői elvárás mellé akkor már sokkal több paraméternek kell megfelelnie.

 
A jármű motorok igénye a fagyálló folyadékkal szemben:

  • A motor termelte fölösleges hőenergiát megfelelően vezesse el!
  • Korrózió kialakulását gátolja meg!
  • Kavitációs hatást csökkentse!
  • Vízpumpa forgó alkatrészeit kenje!
  • A hűtőrendszer alkatrészeit lerakódással, maró hatással ne károsítsa!
  • Hűtőfolyadék dermedés pontját a megfelelő szinten tartsa!

 

A piacon nagyon sok féle, fajta, dermedéspontú, színű, csomagolású, fagyállót lehet kapni. Lehet, hogy meg fogjuk találni a legolcsóbbat, de abban azért ne higgyünk, hogy ebben az áru túlkínálatban a fagyállók mindegyike mindent tud a műszaki paraméterek terén. Ahhoz, hogy minden műszaki paramétert összenézzünk, laboratóriumi körülményekre lenne szükségünk. Mivel ez nem áll rendelkezésre javaslom, hogy jól kipróbált, hosszú évek óta megbízhatóan teljesítő gyártók termékeit válasszák. Hiszen tudják nem mindig a legolcsóbb termék a legolcsóbb megoldás.

 

 

A gazdaságosságra vonatkozó összehasonlításban 3 kérdés amit érdemes tisztázni.

 

1. kérdés. Kevert vagy tömény fagyálló?
A kevert fagyálló egyetlen előnye, hogy nem kell időt tölteni a dermedés pont beállításával, itt csak azt kell megnézni a termékek összehasonlításnál, hogy hány fokra vannak bekeverve: – 18, -22, -35°C. Mivel az Önök fagyálló igénye nem egy személyautónyi mennyiség, ezért javaslom a fagyálló koncentrátumot válasszák, ez mindenképen gazdaságosabb.

 

 

2. kérdés. Tömény fagyálló vagy koncentrátum?
mindenképpen kell hozzá desztillált víz vagy, bizonyos termékekhez csapvíz. Tehát Önök számára az a fontos, hogy egységnyi fagyállóból bekeverés után mennyi hűtőfolyadékot kapnak. Más más fagyállók 1:1ben történő keverése esetén más más dermedés pontot produkálnak. Léteznek a piacon-72 °C-os tömény fagyállók is amelyeket 1:1ben hígítva csak -20°C-ot tudnak. Szerintem a legfontosabb tájékoztatást Önök számára a keverési táblázat mutatja meg. Keverés után mindenképpen ellenőrizzék a kapott elegy dermedés pontját.

 

 

3. kérdés! Kg, vagy liter?
A forgalmazott fagyállók szinte mindegyikét kg-ban csomagolja gyártó, Viszont a gépkocsiba mikor betöltjük a folyadékot már literben kell gondolkodnunk. Egy kg etilén-glikol alapú fagyálló koncentrátum 0,89 liter folyadékot tesz ki. Tehát vásárlásnál vagy a keverésnél mindenképpen kalkuláljuk be hogy 1liter vízhez 1,1 liter fagyálló kell töltenünk az 1:1-es arány eléréséhez. Egyébként a forgalmazók elégé egységesen járnak el, döntő többségben mindenki Kg.-ban adja meg az árat.

 

 

A fagyálló méréséről:

Fagyálló folyadék cseréjét 3 évente érdemes elvégezni, kivéve ha a járműgyártó kevesebb időt nem javasol. Fokolását azonban minden téli szezon kezdet előtt végezzük el. Ne érjen minket meglepetésként, hogy valahol a tudtunk nélkül vízzel hígították a járműben a koncentrátumot.

 

 

Fagyálló fokoló refraktométer működési elve:

A fagyálló koncentrátum szárazanyag tartalmán alapuló fénytörést méri. Az okulár látómezejét, a vizsgált anyag a fénytöréstől függően sötétebb és világosabb részre osztja. A határvonal a látómezőn lévő osztáson közvetett módon mutatja meg a vizsgált anyag %-os szárazanyag tartalmát. Etil-alkohol tartalmú szélvédő mosó koncentrátum fokolásánál bizonyos műszereknél helytelen eredményt kapunk mert a műszereket általában etilén-glikol mérésére kalibrálták. A FALKO-1 típusú refraktométer fagyálló koncentrátum, akku sav, valamint szélvédőmosó folyadék fokolására is alkalmas. Mellesleg a házipálinka fokolását is tökéletesen el lehet vele végezni. :)

 

 

Amennyiben flotta mérete nem igényli egy mérő műszer beszerzését, forduljon bizalommal raktárainkhoz, a behozott fagyálló mintáknál a dermedéspontot térítés mentesen megállapítjuk.