A Tenneco autóalkatrész- és rendszerbeszállító világcéghez tartozó Monroe már 100 éve gyárt lengéscsillapítókat. Termékei széles körben elérhetők az utángyártott alkatrészek piacán, de első sorban a gyári beszállításra fókuszál.
Szaklapjaink az elmúlt évtizedekben legalább 30 cikkben mutatták be a cég termékeit, innovációit.
A haszongépjárművekhez készített Monroe Magnum lengéscsillapítókat alaposan megvizsgálva, több lehetséges különbséget is fellelhetünk a vetélytársak konstrukciójához képest. Hét pontban összegyűjtöttük leglényegesebb eltéréseket:
1) Vulkanizált szilentblokk:
a) A Monroe Magnum lengéscsillapítók szilentjének gumija a perselyhez van vulkanizálva és mérete is eltér a vetélytársétól. Ezzel 2–3-szoros élettartam-növekedést értek el.
b) A szilent a lengéscsillapító egyik legjobban igénybevett eleme, így a vulkanizált kapcsolat a persellyel jelentősen növeli a tartósságot.
c) Sok versenytárs a lengéscsillapító gyártási folyamat végső lépéseként a lefestett termékbe belepréseli a szilentet, amely így szép fekete megjelenésű, de nincs tartós kötés a szilent és a persely között.
d) Ezzel szemben a Monroe a vulkanizálást „kénytelen” a végső festési folyamat előtt elvégezni, mert a vulkanizáláskor fellépő nagy hő tönkretenné a festést.
e) Így a Monroe termékek szilent-gumija le van festve, amely festés részben le is válik a gumi felületéről, így nem olyan esztétikus, viszont tartósabb.
f) A Monroe tartóssági teszteket végzett a saját és egy vetélytárs szilentblokkján, melyből az derült ki, hogy a Monroe alkatrészek élettartama több mint kétszerese a vizsgált vetélytársénak, ráadásul a roncsolódás mértéke a kétszeres terhelés hatására is láthatóan kisebb.
a) A Viton-tömítés az NBR és az EPDM tömítések előnyeit és rezisztenciáit ötvözi, ezáltal egy sokkal tartósabb, ellenállóbb tömítést eredményez, ahol a dugattyú kilép a lengéscsillapító házból.
b) Nemcsak a szennyeződéseket, a különböző olajokat, hanem a nagy hőmérsékletet is jobban viseli, mint a legtöbb versenytárs tömítése, így a 200 °C-os dugattyúrúd-hőmérséklet sem teszi tönkre.
3) Felületkezelt dugattyúgyűrű
a) A Monroe különleges kopásálló bevonattal látja el a dugattyúgyűrűit, hogy az oldalirányú erőknek jobban ellenálljanak.
b) A bevonat nélküli gyűrű gyors kopása miatt a dugattyú berágódik és anyagleválás tapasztalható rajta
4) Félszintetikus olaj
a) A lengéscsillapítókban költséghatékonysági okokból leginkább ásványi olajokat alkalmaznak, de a nagyobb igénybevételhez és kényelemhez a Monroe Magnum lengéscsillapítókat félszintetikus olajjal látták el, így jobb a hőmérséklettűrésük és hosszabb az élettartamuk, valamint a hőmérséklet változásától kevésbé függ a csillapítás minősége.
b) Különösen a külterületi/terep munkáknál – az egyenetlen útfelület miatt – intenzív munkavégzésre van kényszerítve a lengéscsillapító.
c) Ezen okból a benne található olaj nagyon felmelegszik, amely gyengébb minőségű olaj esetén az olaj gyors felforrását eredményezi.
d) Ez a forrás a lengéscsillapító gyors tönkremenetelét indítja el, mert a felforrt olaj nagyobb térfogatúvá válik, így egyetlen lehetőségként a dugattyúrúd tömítésén keresztül távozik a többlet.
5) Elektrosztatikus festés
a) Az egyszerű szórófestéssel ellentétben az elektrosztatikus vagy porfestés jobb fedést és egyenletesebb festékfelhordást biztosít, így az alkatrész jobban ellenáll a környezeti hatásoknak.
b) Ez a technológia eljuttatja a festéket azon „takart” részekhez is, ahova a szórás nem ér el.
6) „Lock-out” egység
a) A teljes kirugózás esetén, amikor a lengéscsillapító teljesen kirugózott állapotban van egy patkáról lehajtás vagy a teher leemelése miatt, egy úgynevezett lock-out dugattyú lép működésbe, ami a holtpontok előtt nagy hidraulikus nyomást állít elő, így elkerülhető a fémes ütközés.
b) A nyomásfelépülés ideje alatt megy végbe a lassulás, így nem ütésszerű terhelés lép fel a szerkezetekben.
7) „Blow-off” szeleprendszer
a) A Blow-off szeleprendszer karakterisztikája eltér a szokásos lineáris szeleprendszerek karakterisztikájától, ugyanis már kisebb dugattyúsebességek esetén is nagy csillapítást biztosít, így a jármű dőlése jobban szabályozott.
b) A hagyományos szeleprendszerekhez képest az újdonság, hogy a tekercsrugót tányérrugó váltotta fel, melynek karakterisztikája előnyös a szelep viselkedésére.
A lengéscsillapító biztonságkritikus alkatrész, hiszen befolyásolja a jármű kerék-talaj kapcsolatát, vagyis az irányíthatóságot és a fékutat.
A lengéscsillapítókat érdemes ellenőrizni a légrugók cseréjekor, az általános átvizsgálásokkor.
A hibás lengéscsillapítókat és azok párjait együtt érdemes cserélni, hiszen a jármű szimmetriája így biztosítható.